Felanmälan av fiberanslutning

Kontakta din tjänsteleverantör för bredband, tv eller telefoni och gör din felanmälan till dem.

När felet inte ligger hos tjänsteleverantören så kommer de att kontakta Öresundskraft som äger den tekniska utrustningen i fibernätet. De i sin tur kontaktar oss på Höganäs Energi om felet misstänks ligga i den nedgrävda fibern.

 

Tips om internet inte fungerar som det ska
- Starta om din router
– Starta om datorn eller prova att surfa på en annan enhet för att se om det fungerar där

 

Går det långsamt?
Kör bredbandskollen på www.bredbandskollen.se eller ladda ner som app. Då ser du vilket högsta hastighet du kommer upp i. De skriver också vilka hastigheter du bör komma upp i med olika internetanslutningar.

 

Vanliga problem brukar vara att ha en för långsam router. Vi rekommenderar minst en med den senaste AC-standarden. Det kan också vara så att din dator har ett trådlöst nätverkskort med en äldre standard. Prova att koppla datorn med sladd direkt till fibermodemet för att se om det går snabbare.

 

Det kan också vara så att din dator är trött och behöver en ominstallation, mer minne eller en snabbare hårddisk. Antivirus-program kan också vara en anledning till att datorn går långsammare. Prova med en annan dator för att se om det går snabbare.